• De Albert Heijn verpakt komkommer in plastic, terwijl de komkommer per stuk wordt verkocht. Dit lijkt mij volstrekt onnodig. Er staat niet eens een streepjescode op; volstrekt...

  • 22-03-2019 Reactie Albert Heijn: Op uw vraag waarom komkommers bij Albert Heijn verpakt zijn in plasticfolie geven wij u graag iets meer achtergrondinformatie over het gebruik van verpakkingen. Regelmatig zien klanten verpakkingen als overbodig, terwijl ze vaak een belangrijke functie hebben, namelijk het voorkomen van bederf en beschadiging van producten. Komkommers die van ver komen bijvoorbeeld, blijven langer goed in plastic. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert dus milieuwinst op. De milieubelasting van de verpakking is vaak een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf.
    Zie ook ons filmpje Biologische groenten in plastic op Appie Today: https://www.youtube.com/watch?v=R8g-USRQIDo


    Aanvullende reactie Meldpunt Verpakkingen: Het lijkt misschien onlogisch, maar een plastic folie om groenten en fruit verlengt wel terdege de houdbaarheid van het product. Het voorkomt dat producten te snel bederven en weggegooid moeten worden. Een langere houdbaarheid kan handig zijn als het product langere tijd onderweg is (bijvoorbeeld uit Spanje), of als producten langere tijd in de supermarkt blijven liggen. Het hangt bijvoorbeeld van het seizoen af of er wel of geen plastic om producten als komkommer, paprika en tomaat gedaan wordt. Een lange houdbaarheid is vooral van belang in de wintermaanden. De komkommers komen dan niet uit Nederland en het duurt langer voor ze in de winkel liggen. In de zomer liggen Nederlandse komkommers binnen anderhalve dag in de winkel. Dat het in de ene winkel dus wel in een plasticje ligt en in de andere niet, kan dus liggen aan het land van herkomst, of dat producten in de ene winkel snel verkocht worden en in de andere winkel lang blijven liggen.


     

  • De verpakking van het dagvers brood van Albert Heijn bestaat uit gedeeltelijk plastic en gedeeltelijk papier. Kun je volgen aanwijzing op de verpakking apart scheiden. Maar...

  • 22-03-2019 Reactie Albert Heijn: Wij maken afwegingen voor onze verpakkingen op het gebied van wet- en regelgeving (bijvoorbeeld materiaalkeuze), houdbaarheid (bijvoorbeeld plastic om komkommer), herkenbaarheid (bijvoorbeeld AH excellent producten), transport en opslag (bijvoorbeeld vorm wasmiddelflessen), gebruik (bijvoorbeeld hersluitbare verpakking kaas) en duurzaamheid (bijvoorbeeld zo min mogelijk materiaalgebruik).


    De verpakking kan gerecycled worden door het plastic en papier van elkaar te scheiden. We zijn aan het onderzoeken of we de verpakking gemakkelijker recyclebaar kunnen maken. Op dit moment kunnen we hier helaas nog niks concreets over melden.

  • Waarom moeten de melkpakken van Albert Heijn bij het restafval? Dit is wat het logo op de verpakking vermeldt, maar het zijn drankenkartons, en dus kunnen ze bij het PMD. 

  • 25-03-2019 Reactie Albert Heijn: Momenteel gebruiken wij het logo voor drankenkartons niet; de reden is dat in veel gemeenten hiervoor tot voor kort nog geen gescheiden inzameling geregeld was. Recent hebben wij van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) begrepen dat ondertussen in bijna alle gemeenten drankenkartons gescheiden ingeleverd kunnen worden en overwegen wij om hiervoor ook een logo op onze verpakkingen te introduceren.
    Echter, inmiddels hebben wij begrepen dat het KIDV aan het kijken is om het drankenkarton logo te vervangen door een PMD logo. We wachten deze discussie af voordat we een definitief besluit nemen om een nieuw logo op onze verpakkingen te plaatsen.
    Voor alle duidelijkheid: de lege melkpakken mogen dus bij het PMD.

  • Tot mijn stomme verbazing is de kartonnen verpakking (welke al decennia gewoon prima voldeed) plots vervangen voor een plastic geval. Ik heb de reactie van Geska gelezen bij meerdere...

  • 05-03-2019 Reactie Geska/Emmi: Naar aanleiding van onze research & development hebben wij besloten om de verpakking drastisch te veranderen. Onze oude verpakking hebben wij vele jaren gebruikt, dit had voordelen maar ook nadelen. Hieronder verschillende redenen waarom wij zijn overgestapt naar een plastic beker:



    Beter sluitende verpakking, wat ten goede komt van de kwaliteit van het product. Een hersluitbare en meer geurloze verpakking wat de houdbaarheid verlengt.
    De reden dat wij voor plastic hebben gekozen is omdat plastic geen smaakoverdracht heeft op het product. Daarnaast kan vocht van buitenaf niet door de verpakking heenkomen wat voorkomt dat deze zal gaan klonteren in de verpakking.
    Beste mogelijkheid om het design zo goed als mogelijk over te nemen zodat de verpakking direct herkenbaar is in het schap.
    Nieuwe verpakking bevat meer inhoud dan oude verpakking.

    Door de eerste twee belangrijke factoren kunnen wij een constante smaak garanderen en een langere houdbaarheidsdatum aan u geven ten opzichte van de oude verpakking.


    Onze nieuwe verpakking is geheel van plastic, waardoor deze bij het plastic afval mag. Door de verpakking te recyclen kan het plastic weer hergebruikt worden voor een nieuwe verpakking.

  • Waarom zit om komkommers, broccoli en andere groente en fruit een plastic verpakking? Vroeger was dat niet zo. Nu ben ik geneigd om het uit dat plastic te halen en dat plastic...

  • 25-03-2019 Reactie Meldpunt Verpakkingen: Een plastic folie om groenten en fruit verlengt de houdbaarheid van het product. Het voorkomt dat producten te snel bederven en weggegooid moeten worden. Een langere houdbaarheid kan handig zijn als het product langere tijd onderweg is (bijvoorbeeld uit Spanje), of als producten langere tijd in de supermarkt blijven liggen. Het hangt bijvoorbeeld van het seizoen af of er wel of geen plastic om producten als komkommer, paprika en tomaat gedaan wordt. Een lange houdbaarheid is vooral van belang in de wintermaanden. De komkommers komen dan niet uit Nederland en het duurt langer voor ze in de winkel liggen. In de zomer liggen Nederlandse komkommers binnen anderhalve dag in de winkel. Dat het in de ene winkel wel in een plasticje ligt en in de andere niet, kan dus liggen aan het land van herkomst, of dat producten in de ene winkel snel verkocht worden en in de andere winkel lang blijven liggen.
    Een nieuwe ontwikkeling is het lasercoderen of natural branding van groente en fruit die voorheen in een (plastic) verpakking zaten. Bij natural branding wordt met een laser een stukje pigment uit het buitenste deel van de schil verwijderd om een merkteken (letters of afbeelding) op een stuk fruit of groente aan te brengen. Niet elke schil leent zich hiervoor, maar het kan toegepast worden op avocado, mango, gember, komkommer, pompoen, zoete aardappel en kokosnoot. Voor sinaasappels, mandarijnen, citroenen en granaatappels is de techniek niet geschikt omdat de schil van die vruchten zich herstelt. Daardoor is het merk na een tijdje niet goed meer te zien.
    Deze techniek heeft in 2018 de Packaging Award gewonnen.

  • Welke supermarkt(en) hebben de minste (plastic) verpakkingen?

  • 25-03-2019 Reactie Meldpunt Verpakkingen: Het is niet eenduidig te zeggen welke supermarkt de minste verpakkingen gebruikt. Alle supermarkten gebruiken verpakkingen, en dit heeft ook een functie. Het maken van verpakkingsmateriaal kost weliswaar energie en grondstoffen, maar verpakkingen kunnen ook verspilling voorkomen doordat ze het product beschermen tegen beschadiging tijdens transport en opslag.


    Bij voedsel verlengen ze de houdbaarheid van het verpakte product. Omdat in het product vaak (veel) meer grondstoffen en energie gestoken zijn dan in de verpakking, levert het voorkómen van beschadiging en verspilling de meeste milieuwinst op. Een product verpakken en goed gebruiken is beter voor het milieu, dan een onverpakt product (gedeeltelijk) weggooien omdat het beschadigd of bedorven is. Twee voorbeelden: als een elektrisch apparaat tijdens transport beschadigd raakt en onverkoopbaar is, veroorzaakt dat meer milieubelasting dan een stevige verpakking. En onverpakte koekjes worden snel zacht en zijn dus maar kort houdbaar als ze niet goed (in plastic) verpakt worden.

  • Waarom kan de verpakking van tandpasta niet van gerecycled plastic worden gemaakt? Of is dat al zo?

  • 25-03-2019 Reactie Meldpunt verpakkingen: Gerecycled plastic wordt niet meer ingezet in de voedingsindustrie, en kan dus ook niet worden gebruikt als verpakking voor tandpasta.


    Meer informatie vindt u hier: https://meldpuntverpakkingen.nl/5906/wat-gebeurt-er-met-ons-plastic-verpakkingsafval.html en http://www.plasticheroes.nl/hoe

  • Waarom worden er nog steeds plastic tasjes verkocht en weg gegeven met fruit en groenten in de supermarkt?

  • 25-03-2019 Reactie Lidl: Lidl is zich bewust van haar verantwoordelijkheid als het gaat om verpakkingsmateriaal. Op de eerste plaats dient een verpakking ter behoud en bescherming van het product. Daarnaast kijken we naar een ontwerp dat zowel gebruiksvriendelijk als martkconform is. We richten ons daarbij op de volgende principes: Reduce, Reuse, Recycle en Renew. Zo streven we ernaar: 1. zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. 2. bij verpakkingen die gemaakt zijn van hetzelfde materiaal om recycling te bevorderen en 3. waar mogelijk voor hernieuwbare grondstoffen te kiezen.


    Daarnaast zijn verschillende producten, zoals groente en fruit, afhankelijk van het seizoen en land van herkomst, wel verpakt. Zo ligt bijvoorbeeld de venkel uit Nederland onverpakt in het schap. Maar wanneer de venkel in de winter uit bijvoorbeeld Italië komt is extra verpakking nodig om de kwaliteit tot thuis te kunnen garanderen.
    Ook probeert Lidl klanten te wijzen op bewust gebruik van tasjes bij het groente en fruit. Niet alle groente en fruit hebben namelijk een tasje nodig.

  • De biologische groenten en fruit van Albert Heijn worden verpakt in plastic. Ik kies bewust voor biologisch maar wil ook duurzaam leven. Ik vraag me af of ze geen andere oplossing...

  • 25-03-2019 Reactie Albert Heijn: Hierbij willen we graag reageren op de melding over het gebruik plastic verpakking bij bio groenten en fruit. De biologische groentevariant moet om te borgen dat het biologisch is altijd fysiek gescheiden worden van de gangbare variant. Dit om er zeker van te zijn dat onze klant echt biologisch krijgt.


    Regelmatig zien klanten verpakkingen als overbodig, terwijl ze vaak een belangrijke functie hebben, namelijk het voorkomen van bederf en beschadiging van producten. Komkommers die van ver komen bijvoorbeeld, blijven langer goed in plastic. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert dus milieuwinst op. De milieubelasting van de verpakking is vaak een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf.


    Zie ook ons filmpje Biologische groenten in plastic op Appie Today: https://www.youtube.com/watch?v=R8g-USRQIDo

  • Mag een verpakking van cellofaan bij het oud papier?

  • 08-02-2019 Reactie Meldpunt Verpakkingen: Cellofaan is een plastic; het wordt bijvoorbeeld gebruikt als een transparante folie om bloemen. In het verleden werd cellofaan vervaardigd van cellulose, en daar dankt het zijn naam aan. Tegenwoordig is het gewoon plastic, maar we noemen het nog steeds cellofaan.


    De verpakking moet dus bij het plastic afval / PMD. 

1 / 2 / 3 / 4 >