• Mag een scheerschuim spuitbus of deo bus bij het blikafval?

  • 23-06-2017 Reactie Meldpunt Verpakkingen: Een lege scheerschuim bus en een deodorant spuitbus kunt u weggooien bij het PMD (Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen en Drankkartons). PMD wordt in de meeste gemeenten gescheiden ingezameld. Maar in sommige gevallen wijkt dat af. Als er in uw gemeente alleen plastic gescheiden wordt ingezameld, hoort de spuitbus bij het restafval.


    Let er overigens wel op: als de spuitbus niet leeg is, dan moet hij bij het restafval.

  • Ik heb een ruitenwisser besteld bij MijnAutoOnderdelen.nl. De ruitenwisser is 30 cm lang en 3 cm hoog, en is door de fabrikant NWB verpakt in een doosje van zo'n 50 cm. MijnAutoOnderdelen.nl...

  • 23-06-2017 Reactie MijnAutoOnderdelen.nl: Dank voor uw reactie en wij willen hier graag op reageren. Meer dan 93% van de ruitenwissers die wij leveren zijn langer dan 50 cm. Om vervuiling in het magazijn tegen te gaan is er besloten om één maat verpakking voor de ruitenwissers te gebruiken.

  • De verpakking van chips kan veel kleiner. Immers een derde van de zak is gevuld met lucht.

  • 23-06-2017 Reactie Meldpunt Verpakkingen: Er zijn eerder vragen gesteld bij het Meldpunt Verpakkingen over de de hoeveelheid lucht in een zak chips. Daar is door verschillende producenten op geantwoord. Het antwoord van Lays kunt u hieronder lezen.


    Reactie Lays: in onze fabrieken wordt de chipsverpakking gevuld tot het maximale efficiënte niveau van minimaal 70%. De 30% head space is noodzakelijk om te voorkomen dat chips in de seal komt. Onze chips wordt verpakt onder beschermende atmosfeer om de kwaliteit te garanderen tot einde houdbaarheidsdatum. Hierdoor ontstaat tevens een kusseneffect om breuk tegen te gaan.
    Dat uiteindelijk in de winkel lijkt alsof wij de verpakking voor de helft met lucht vullen wordt veroorzaakt door het logistieke traject, kusseneffect en de platte vorm van de chips. De chips "schuift in elkaar" en daardoor kan het overkomen alsof wij de verpakking voor de helft met lucht vullen. Dit zal zich bij grootverpakkingen in sterkere mate voordoen dan bij kleinverpakkingen.
    Wij vermelden het gewicht op onze verpakkingen. Consumenten kunnen er op vertrouwen dat wij die hoeveelheid chips ook echt in de verpakkingen stoppen.

  • Op de verpakking van billendoekjes van Pampers zit een extra plastic sluiting die weinig toevoegt. Normaal sluit je het pakje af met een plastic stukje plak folie, nu zit er een...

  • 23-06-2017 Reactie Pampers: Pampers vindt een gezonde ontwikkeling van baby’s belangrijk zowel voor de baby’s die nu worden geboren als voor komende generaties. De gezonde ontwikkeling van baby’s staat voor ons altijd centraal en is de stimulans om onze producten te blijven verbeteren op een duurzame manier. Het gewicht van onze luiers is bijvoorbeeld in de afgelopen 25 jaar met 50% gereduceerd en het gewicht van de verpakkingen met 70%. Enige tijd geleden hebben we dozen vervangen door zakken waardoor we 10% aan plastic materiaal hebben bespaard. Dit is ongeveer 9000 ton plastic; dit staat gelijk aan het gewicht van meer dan 25 miljoen 1.5 liter PET flessen. Van de 19 Pampers fabrieken wordt door 14 fabrieken geen afval meer naar vuilstortplaatsen gebracht, maar hergebruikt.


    Voor Pampers baby doekjes hebben we een nieuwe technologie geïntroduceerd in de doekjes die beter reinigt dan eerder het geval was. We hebben de grootte van de doekjes met 7% verminderd, waardoor er minder materiaal wordt gebruikt, terwijl een zacht en absorberend doekje is behouden voor het reinigen van de huid van de baby. Deze aanpassingen worden ook extern gewaardeerd, want de Pampers baby doekjes waren finalist bij de INDEX 2014 sustainability award.


    Onze Pampers Baby Sensitive en New Baby Sensitive doekjes bevatten een plastic sluitingssysteem omdat consumenten aangaven behoefte te hebben aan deze verbetering van de verpakking. We hebben feedback ontvangen van onze consumenten dat een simpele plastic sticker als sluiting op de verpakking niet altijd goed blijft plakken na het veelvuldig openen en sluiten van de verpakking. Dit resulteerde in veel gevallen in het weggooien van doekjes omdat ze te droog waren geworden om te kunnen gebruiken. Het gebruik van het plastic sluitingssysteem geeft de consument de flexibiliteit om de doekjes mee te nemen zonder dat ze uitdrogen. Het systeem biedt daarnaast ook een betere kwaliteit omdat vuil minder kans krijgt. Als het sluitingssysteem op de juiste manier wordt gebruikt dan zal dit leiden tot minder verspilling van doekjes omdat de kans op uitdroging kleiner is. Om deze redenen heeft Pampers het plastic sluitingssysteem geïntroduceerd bij de verpakkingen van de betreffende billendoekjes.

  • Ik koop geregeld biologische groenten bij Albert Heijn en Plus. Ik zou graag zien dat Albert Heijn en Plus deze groenten niet in plastic of cellofaan verpakken, maar voorzien van...

  • 23-06-2017 Reactie Meldpunt Verpakkingen: we hebben uw melding voorgelegd aan Albert Heijn en aan Plus; hieronder kunt u de reacties lezen.


    Reactie Albert Heijn: Hierbij willen we graag reageren op de melding over het gebruik van stickers op bio groenten en fruit. De biologische groentevariant moet om te borgen dat het biologisch is altijd fysiek gescheiden worden van de gangbare variant. Dit om er zeker van te zijn dat onze klant echt biologisch krijgt.
    Uw voorstel om hiervoor stickers te gebruiken in plaats van de huidige verpakking is helaas nog niet mogelijk. Wij zouden graag meer losse bio groenten verkopen, maar op dit moment zijn er nog geen goede stickers op de markt. Al geruime tijd zijn wij op zoek naar betaalbare biologisch afbreekbare stickers, echter zijn deze nog altijd niet gevonden. Geen van de leveranciers kan op dit moment volledig voldoen aan de eisen van goede, betrouwbare werking en certificering.


    Reactie Plus: Plus vindt het erg belangrijk om maatschappelijk verantwoorde producten te verkopen die het milieu zo min mogelijk belasten. De reden dat een aantal soorten groenten en fruit in plastic worden verpakt is, dat deze producten tijdens het vervoer beschadigd kunnen raken. Door de groente en fruit in een laagje plastic te verpakken zijn de producten minder kwetsbaar en blijven ze langer vers. Onze biologische groente worden zoveel mogelijk verpakt in biologisch afbreekbaar plastic, deze herkent u aan het kiemplantlogo op de verpakking. (https://keurmerken.milieucentraal.nl/keurmerken/kiemplantlogo/) Als u deze verpakking weggooit in de GFT bak, breekt het materiaal binnen 90 dagen af in een professionele composteerinstallatie. Als u uw GFT niet apart kan scheiden, moet deze verpakking bij het restafval worden weggegooid. Andere plastic verpakkingen kunnen bij het plastic verpakkingsafval worden wegggegooid.

  • Ecostyle Luisvrij is een gif tegen luizen op rozen. Er staat een Plastic Heroes icoontje op, waar bijstaat dat de verpakking bij het plastic afval moet. Daarboven staat echter...

  • 23-06-2017 Reactie Ecostyle: De werkzame stof van LuisVrij zijn kaliumzouten van vetzuren; dit is een zeep. Het is een natuurlijke grondstof, geen chemische, van KCA is dan ook geen sprake. De verpakking mag dus bij het plastic afval.
    Het feit dat wij op het etiket vermelden dat hergebruik van de verpakking niet is toegestaan, is er op gericht dat wij willen voorkomen dat restanten van het producten vermengd worden met stoffen waarvan wij de eigenschappen en toepassing niet kennen.

  • HEMA heeft bedacht dat het er leuk uitziet als je rondom het hoorntje van je ijsje een papiertje krijgt. Vervolgens ligt de straat bezaaid met die papieren hulsjes. Dit is verspilling...

  • 02-06-2017 Reactie HEMA: Duurzaamheid is erg belangrijk voor HEMA. Het is zelfs één van onze strategische aandachtsgebieden, omdat we vinden dat wij een positief en kleurrijk internationaal merk zijn. En daarom willen wij niet alleen op design, kwaliteit en prijs een positieve bijdrage leveren aan het dagelijkse leven van onze klanten, maar ook op duurzaamheid. Dat geldt voor onze producten in de winkel maar ook voor bijvoorbeeld hoe en waar wij inkopen, hoe wij vervoeren enzovoorts. Ook zowel het verduurzamen als het verminderen van onze verpakkingen is een belangrijk speerpunt voor HEMA. Voor heel veel van onze producten kijken we momenteel hoe we dit kunnen verbeteren.


    Wat u ziet gebeuren (papier op straat), is natuurlijk absoluut niet de bedoeling van de wikkel om het grote softijsje. Het is gelukkig wel zo dat er door de wikkel geen servetjes meer worden gebruikt tegen plakkerige handen. Dit scheelt weer afval en papier. Het blijft echter aan de consument om afval zoals het hoort in de prullenbak te gooien. We zullen kijken hoe we daar als winkel aan kunnen bijdragen door bijvoorbeeld te zorgen dat er voldoende prullenbakken buiten staan. Bij de evaluatie zullen we er zeker aan denken hoe en of we papier om het ijsje gaan voortzetten.

  • Waarom zit een potje vitaminepillen van HEMA maar halfvol? De helft kleiner met dezelfde inhoud kan ook? Dat scheelt veel plastic.

  • 02-06-2017 Reactie HEMA: We zijn bekend met het feit dat dit artikel tot een laag niveau gevuld is. Redenen hiervoor zijn:



    Om de efficiency op alle vlakken te bewaken is voor dit assortiment gekozen voor maximaal 6 verschillende verpakkingsvormen / -maten. Voor het overgrote deel van ons ‘kleinere formaat supplementen’ is dit een passende maat. De vitamine D3 is daarbij helaas een uitzondering. Vanwege de efficiency hebben we toch gekozen dit product in deze pot te voeren en niet een nieuwe verpakkingsmaat toe te voegen voor slechts één product.
    Je zou ervoor kunnen kiezen de pot dan volledig af te vullen. Aangezien de tabletten echter zeer klein zijn, krijg je dan te maken met houdbaarheidsproblemen. Dit artikel heeft namelijk een dagdosering van 1 stuk en bevat 90 tabletten, dit beslaat drie maanden. Bij het totaal afvullen van het potje zal de klant het product niet kunnen gebruiken binnen de houdbaarheidstermijn.

    Uiteraard blijven we onderzoeken of we op termijn een kleiner formaat potje kunnen produceren, echter voor dit moment is het zo dat we hier nog geen toezeggingen over kunnen doen.

  • De bonbons van Mon Chéri zitten in een vierdubbele verpakking. Om ieder chocolaatje zit een stukje papier/aluminiumfolie, dan plastic, dan zit er tussen de laagjes chocolaatjes...

  • 02-06-2017 Reactie Ferrero (Mon Chéri): Om te beginnen willen we u informeren dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vanaf het begin centraal staat in alles wat we doen. Ferrero heeft zichzelf stevige doelstellingen geformuleerd onder andere gericht op het minimaliseren van onze impact op het milieu. Met betrekking tot onze verpakkingen staat Ecodesign centraal en passen wij de zogenaamde 5R strategie toe, die in het engels staat voor 'remove', 'reduce', 'recycle', 're-use' en 'renew'.
    Op onze MVO-website en in ons MVO-verslag kunt u meer lezen over onze doelstellingen, aanpak en vorderingen op dit gebied. Zie: https://www.ferrero.nl/MVO-Groep/ en https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/ferrero-static/globalcms/documenti/2651.pdf.


    Het is belangrijk te weten dat onze verpakkingen heel bewust ontworpen worden. Onze doelstelling is om met het minimaal noodzakelijke materiaal de meerledige functie van de productverpakking te garanderen: beschermen en behouden van de kwaliteit en versheid van onze producten, voedselverspilling voorkomen en communiceren met de consument. Met name dat eerste is bij Mon Chéri zeer belangrijk. Onze Mon Chéri-pralines zijn namelijk erg gevoelig voor externe factoren zoals temperatuur en geuren. Daarnaast zijn ze zeer kwetsbaar. Dit komt omdat ze binnenin een vloeibare vulling bevatten. Als een praline breekt, druppelt de vulling eruit en verliest het product zijn unieke karakteristiek. De aluminiumfolie om de praline zorgt er dus voor dat de kwaliteit en versheid van het product optimaal blijft. Het is niet mogelijk om op een kwalitatieve manier de naam en het merk van het product te benoemen op deze folie. Om die reden staat dit op een dunne plastic wikkel die om de aluminiumfolie gewikkeld is.
    Wat de rest van het verpakkingsmateriaal betreft. De Mon Chéri pralines worden niet per stuk verkocht maar liggen wel los in de doos. De kartonnen doos en de plastic folie tussen de twee lagen zorgen ervoor dat de individuele pralines netjes bij elkaar blijven en elkaar niet verdrukken. Zoals hierboven beschreven is een belangrijke functie van de productverpakking ook om te communiceren met de consument. Om die reden is er een doorkijkvenster zodat de consument het product goed kan zien vanaf de buitenkant.

  • De vaatwastabletten van Sun zijn driedubbel verpakt: ze zitten elk verpakt in een folie. Die zitten in een plastic zak, waar vervolgens weer een kartonnen doos omheen zit. Deze...

  • 02-06-2017 Reactie Sun (Unilever): Hartelijk dank voor uw vraag en interesse over Sun. Bij de ontwikkeling van het verpakkingsontwerp houden we rekening met verschillende (milieu)aspecten, veiligheid, hygiëne, gewicht, hernieuwbaarheid en het integrale logistieke proces. Om de meest geschikte materialen per product te selecteren bestaan verpakkingen uit diverse materialen, allen met andere eigenschappen. Unilever stelt echter hoge kwaliteitseisen aan haar producten, in het geval van Sun kunnen we kwaliteit alleen waarborgen met behulp van de gekozen verpakking, voor optimale bescherming.
    Kartonnen omdoos - zorgt dat producten stapelbaar zijn en de tabletten worden beschermd tegen breuk, met name tijdens het logistieke proces. Het karton is volledig recyclebaar en bestaat voor meer dan 85% uit gerecycled materiaal.
    Plastic zak - zorgt voor productstabiliteit en garantie van kwaliteit doordat tabletten worden beschermd tegen vocht. Dit zorgt er tegelijkertijd voor dat een minimale hoeveelheid karton nodig is.
    Flow-wrap – zit om elk tablet en betreft een biologisch afbreekbare, wateroplosbare wrap die voorkomt dat gebruikers de tabletten hoeven aan te raken. Het materiaal betreft polyvinyl alcohol (PVA) dat volledig oplost in water. Doordat de tabletten in de flowrap in de genoemde plastic zak zitten komt er geen vocht bij zodat de tabletten niet aan elkaar gaan plakken.


    Unilever heeft als onderdeel van het Unilever Sustainable Living Plan ambitieuze doelstellingen om de impact op het milieu te halveren. Deze doelstelling willen we onder andere bereiken door verpakkingsmateriaal te verminderen door enerzijds het gewicht te reduceren en anderzijds meer recyclebare verpakkingen te ontwikkelen. Jaarlijks wordt publiek gerapporteerd over de voortgang, de meest recente update over de resultaten van afgelopen jaar is in mei 2017 gepubliceerd. In een speciale publicatie komen de uitdagingen op het gebied van verpakkingen aan bod en de transitie van lineair naar circulair. Zie https://www.unilever.nl/sustainable-living/introducing-our-plan/waste-and-packaging/. Lees ook meer over het uiteindelijke doel: een bedrijf zonder afval worden.

1 / 2 / 3 / 4 >